מבוא לחשבונאות פיננסית

מהדורת 2012, מהדורה שנייה

ספר לימוד ומבחנים מותאם ל IFRS
 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


 

אשראי עסקי- טעויות נפוצות
 
עסקים קטנים ובינוניים דואגים לחסוך בכל העלויות, לצמצם בעלויות עובדים לבצע סקר עלויות לפני קניית מלאי ולחסוך בהוצאות הנה"ח וביקורת הדוחות הכספיים.
אך, באחת ההוצאות הקבועות והמשמעותיות הוצאות ריבית ובנקים, ההתנהלות היא כאילו מדובר בגזירת גורל. "העיקר שהבנק לא יצמצם את המסגרת".
להלן אסקור מספר טעויות נפוצות אצל עסקים:
טעות 1: אשראי לז"ק במקום לזמן ארוך
"בקרוב אנחנו סוגרים את כל ההלוואות, אז למה להמיר את המסגרת בהלוואה לזמן ארוך?"
אשראי מהבנק הוא חמצן המאפשר לעסק להמשיך לתפקד ולהתרחב. עסק שתזרים המזומנים שלו יאפשר לו לסגור את ההלוואות בזמן הקצר, בדרך כלל ישאף להרחיב את העסק ולגדול ולשם כך יצטרך הלוואות/מסגרת אשראי נוספת.
עלות האשראי לז"ק הינה יקרה בהרבה מעלות האשראי לזמן ארוך הפרש של כ 3%. בהלוואה של 500,000 ₪ מדובר על הפרש בסך 15,000 ₪ לשנה.
חשוב לדעת, כאשר לוקחים הלוואה לז"א בריבית משתנה ניתן יהיה לסגור אותה בעתיד כשיהיה כסף, כך שמשתלם לקחת הלוואה לז"א גם כשצריכים אותה לזמן קצר.
טעות 2: שיעבוד פקדונות
"הבנק דורש פיקדון כנגד ההלוואות שהוא נותן לי"
הריבית בגין פיקדונות בבנקים הינה פחות מ 1% לשנה ואילו הריבית בגין הלוואות מהבנקים בד"כ מגיעה ל 7%-11%. כך יוצא שעלויות הביטחונות שהבנקים דורשים הינה מעל 6% לשנה מגובה הפיקדון דבר שמייקר מאוד את ההלוואה, ומאפשר לבנקים לגבות בפועל ריביות גבוהות מאוד.
טעות 3: ניהול תזרים מזומנים
הבנקים הינם מוסדות ענקיים בהם עובדים פקידים הדואגים לשמור על עצמם ולהימנע מחשיפה לסיכונים. עסק שאינו יודע לנהל את תזרים המזומנים המבקש הגדלת אשראי משמעותית לאותו יום, מציג את עצמו בפני הבנק כעסק חסר אחריות העלול להיקלע למצב של חדלות פירעון.
לכן, הקפידו להודיע מראש לבנקים על הצורך בהגדלת מסגרת אשראי, קבעו פגישה מסודרת עם נציג הפקיד ועדכנו אותו על צרכי המימון של העסק.
כדאי לזכור, התנהלות לא נכונה מול הבנק תעלה לכם בעלויות מימון גבוהות יותר ואף לסגירת קווי אשראי.
טעות 4:מועדי הגשת הדוחות כספיים
עסק הנזקק להלוואות גדולות ביחס לביטחונות אותם הוא מספק, נמצא בזכוכית מגדלת מבחינת הבנק. עיכובים במסירת הדוחות הכספיים של העסק לבנק (לפי דרישת הבנק) גורמת לחסימת הגדלת מסגרת אשראי לעסק.


טעות 5: אמות מידה פיננסיות

הבנקים דורשים עמידה באמות מידה פיננסיות כתנאי להעמדת האשראי.
בדרך כלל, מדובר ב % הון עצמי מהמאזן ונתונים פיננסים נוספים.
עקב תנודות בפעילות של העסק ייתכנו חריגות בנתונים הפיננסים העלולים לסכן את מסגרת האשראי, יש להיערך לכך מראש לפני פרסום הדוחות הכספיים.
דרך אפשרית, הינה באמצעות שיערוך נכסים כנגד הגדלת ההון העצמי. אדגיש ואציין, כי שיערוך נכסים הינו בהתאם לתקינה הישראלית (תקן חשבונאות 27 רכוש קבוע) ולכן מתאים גם לחברות שלא מחילות את ה IFRS
 
הכותב: ערן גלבוע, רו"ח
 
[מבחנים בחשבונאות] [מבוא לחשבונאות] [לימודי חשבונאות] יסודות החשבונאות לחשבונאים.
 
לייבסיטי - בניית אתרים